Polttoaineverot ovat tavallisen kansan kiusaamista

Polttoaineverot

π‘·π’π’π’•π’•π’π’‚π’Šπ’π’†π’†π’ π’—π’†π’“π’π’π’Œπ’π’“π’π’•π’–π’Œπ’”π’†π’• 𝒐𝒗𝒂𝒕

π’Šπ’‰π’Žπ’Šπ’”π’•π’†π’ π’Œπ’Šπ’–π’”π’‚π’‚π’Žπ’Šπ’”π’•π’‚!

Hallitus haluaa liikenteestÀ nollapÀÀstâisen, heidÀn yhtenÀ toimenpidevaihtoehtonaan ovat polttoaineveron korotukset. ValtiovarainministeriâssÀ on kÀynnissÀ kestÀvÀn liikenteen vero- ja maksu-uudistus, jolla tavoitellaan liikenteen pÀÀstâjen vÀhentÀmistÀ. TyâryhmÀ antaa suosituksensa kevÀÀllÀ 2021.

Suomessa on pitkÀt etÀisyydet, ja siksi kuljetuskustannukset vaikuttavat suoraan yritysten kilpailukykyyn ja mahdollisuuksiin toimia eri puolilla maata. Polttoaineiden veronkorotukset lisÀÀvÀt alueellista epÀtasa-arvoa, koska liikkuminen maksaa entistÀ enemmÀn. TyâssÀkÀynnistÀkin tulee vielÀ kalliimpaa, ja on hankalampaa ottaa tyâtÀ vastaan kauempaa kotoa.

SUOMI ON keskellÀ koronakriisiÀ ja polttoaineiden hintojen nousulla vaarannetaan suomalaisten tyâpaikat ja heikennetÀÀn yritysten halua investoida Suomeen. TÀmÀ kohdistuu erityisesti niihin, joilla ei ole varaa hankkia uutta autoa, mutta rikkaat, joilla on varaa ostaa sÀhkâauto, eivÀt veronkorotuksesta joudu kÀrsimÀÀn. NÀmÀ polttoaineiden veronkorotukset ovat tÀysin tavallisten ihmisten kiusaamista. Harva ajaa autolla huvikseen. Suomessa tarvitaan autoa, koska julkisilla ei pÀÀse kaikkialla tyâhân, kouluun, kauppaan tai harrastuksiin. Tavallisilta ihmisiltÀ kiskotaan nyt enemmÀn rahaa auton kÀytâstÀ, niin ettÀ rahaa ei riitÀ enÀÀ muuhun elÀmiseen. NÀillÀ hallituksen unelmilla maaseutu tyhjenee viimeisistÀkin asukkaistaan kalliin liikkumisen takia.

π‘Ίπ’–π’π’Žπ’†π’ π’π’π’π’”π’–π’‰π’•π’†π’Šπ’•π’‚ π’Œπ’–π’ 𝒂𝒋𝒂𝒕𝒕𝒆𝒍𝒆𝒏, π’Žπ’Šπ’†π’π’†π’”π’•Γ€π’π’Š 𝒐𝒏 π’‰π’‚π’π’π’Šπ’•π’–π’Œπ’”π’†π’π’•π’‚ 𝒔𝒖𝒐𝒓𝒂𝒔𝒕𝒂𝒂𝒏 π’Šπ’‰π’Žπ’Šπ’”π’—π’Šπ’‰π’‚π’Žπ’Šπ’†π’π’Šπ’”π’šπ’šπ’•π’•Γ€ π’…π’–π’–π’π’‚π’“π’†π’Šπ’•π’‚ 𝒋𝒂 π’—Γ€π’‰Γ€π’π’”π’‚π’Šπ’”π’Šπ’‚ π’Œπ’π’‰π’•π’‚π’‚π’ π’”π’–π’–π’π’π’Šπ’•π’†π’π’π’‚ π’‘π’π’π’•π’•π’π’‚π’Šπ’π’†π’†π’ π’—π’†π’“π’π’π’Œπ’π’“π’π’•π’–π’Œπ’”π’Šπ’‚, π’‚π’Šπ’—π’‚π’ π’Žπ’Šπ’•Γ€π’•π’•ΓΆπ’Žπ’Šπ’†π’ π’‘Γ€Γ€π’”π’•ΓΆπ’—Γ€π’‰π’†π’π’π’šπ’Œπ’”π’Šπ’†π’ 𝒗𝒂𝒓𝒋𝒐𝒍𝒍𝒂.Koko maailman pÀÀstΓΆt olivat YK:n tilastojen mukaan 53,4 gigatonnia. Suomen pÀÀstΓΆt ovat siis noin promillen, eli yhden tuhannesosan, maailman pÀÀstΓΆistΓ€.

π‘·π’Šπ’†π’π’Š π’”π’Šπ’•π’Œπ’†Γ€ π’Œπ’‚π’π’”π’‚π’Žπ’Žπ’† π’•π’‚π’Šπ’”π’•π’†π’π’†π’† π’†π’Γ€Γ€π’Œπ’”π’†π’†π’ 𝒕ÀÀ𝒍𝒍À π’Œπ’šπ’π’ŽΓ€π’”π’”Γ€ π’‘π’π’‰π’‹π’π’Šπ’”π’†π’”π’”π’‚ π’Žπ’‚π’‚π’”π’”π’‚, π’‘π’π’π’•π’•π’π’‚π’Šπ’π’†π’—π’†π’“π’π’ π’Œπ’–π’–π’π’–π’Šπ’”π’Š 𝒐𝒍𝒍𝒂 π’Žπ’Šπ’π’Šπ’Žπ’Š 𝒕ÀÀ𝒍𝒍À π‘Ίπ’–π’π’Žπ’†π’”π’”π’‚. PΓ€invastoin kuin hallitus, autolla liikkumista pitΓ€isi mielestΓ€ni Suomessa tukea.

JYVΓ„SKYLΓ„N kaupunki voisi tehdΓ€ oman osuutensa tukemalla autoilijoita, keskustan parkkipaikat pitΓ€isi olla maksuttomia. TΓ€mΓ€ aktivoisi erilaisten liikkeiden kauppaa, ja toisi uutta elinvoimaa autioituvaan ydinkeskustaan. Nyt minΓ€kin perheenΓ€itinΓ€ ajan mieluummin ostoskeskusten ilmaisiin parkkeihin, kun mietin keskustan parkkimaksuja ja mahdollisia parkkisakkoja. Tilanne JyvΓ€skylΓ€n keskustassakin voisi olla toisin.

Β Perussuomalaisten varapuheenjohtaja ja kuntavaaliehdokas.Β