Viime vuoden jyrkkä bensan hintojen nousu poiki monta aiheeseen liittyvää kansalaisaloitetta. Yhteensä kolmella eduskuntaan edenneellä aloitteella oli lähes 264 000 allekirjoittajaa. Teema siis todella koskettaa valtavaa määrää suomalaisia. Tämä ei yllätä pitkien matkojen Suomessa.
Eilen eduskunnan lähetekeskustelussa ollut kansalaisaloite on laitettu vireille viime vuoden alussa, ja siinä vaaditaan eduskunnalta autoilun elvytyspakettia, jolla bensan ja dieselin verotusta alennetaan. Tähän autoilijoiden hätään uusi hallitus ryhtyi vastaamaan jo ennen kansalaisaloitteen luovuttamista eduskunnalle.
Öljyn maailmanmarkkinahinta on jälleen tänä syksynä nostanut polttoaineiden pumppuhinnat kipeän korkeiksi. Miettikää: jos eläisimme vielä vihervasemmistohallituksen aikaa. Heidän päätöksillään hinnat nousisivat vuodenvaihteessa vielä yli 20 sentillä.
Perussuomalaiset ovat sekä ennen että jälkeen hallitukseen menon olleet sitä mieltä, että ilmastotoimet eivät saa kurjistaa kansalaisten elämää. Jos nyt näitä ilmastotoimia halutaan tehdä, kustannukset tulee kompensoida kuluttajille. Tämä lukee hallitusohjelmassa, jota nyt toimeenpannaan.
Tämä hallitus siis vastaa kansalaisten ja autoilijoiden hätään usealla eri toimenpiteellä. Ensinnäkin, jakeluvelvoitetta ei nosteta ollenkaan vielä ensi vuonna. Toiseksi, valmisteveron alennuksella lasketaan polttoainehintoja 160 miljoonalla eurolla ensi vuonna. Ja kolmanneksi, ajoneuvoveroa kevennetään 50 miljoonalla.
Nyt Suomella on vihdoin autoilumyönteinen hallitus, joka haluaa, että kansalaisilla on mahdollisuus liikkua autolla niin töihin kuin vapaa-ajallakin.
Kaisa Garedew, Kansanedustaja