Autoilu kuuluu Suomeen jatkossakin

Asumme täällä pohjoisessa, missä ilmasto-olosuhteet ovat monin verroin haastavammat kuin muualla maailmassa. Pitkät, kylmät ja liukkaat talvet tuovat lisäkuluja elämiseen ja liikkumiseen. Välimatkat ovat pitkiä etenkin maaseudulla.

Haluamme pitää maaseudun asuttuna. Tämä edellyttää sitä, että autoilu pysyy kohtuuhintaisena ja mahdollisena myös pieni- ja keskituloisille. Etenkin taajama-alueiden ulkopuolella asuvissa lapsiperheissä tarvitaan auto, jotta voidaan kuljettaa lapset harrastuksiin ja käydä kaupassa.

Myös työssäkäyntiin tarvitaan autoa. Julkinen liikenne ei ole niin kattava harvaan asutuilla alueilla, jotta sen varassa voisi kulkea työmatkat. Tavallinen suomalainen tarvitsee maaseudulla normaalia arkea elääkseen auton. Ei voi olla niin, että kun polttoaineiden verotus aina vain nousee, joutuvat vähätuloiset luopumaan autoilusta osittain tai kokonaan. Korkeaoktaanisen polttoaineen kuluttajahinnasta 68% koostuu veroista.

ON ERITYISEN TÄRKEÄÄ, että tiemme on hoidettu kuntoon, sillä koululaiset, työssäkävijät, pelastushenkilökunta ja yritykset tarvitsevat teitä, jotka ovat turvallisia ja hyviä. Maakunta, jonka tiet ovat kunnossa, houkuttelee sijoittamaan alueelle tuotantoa.

Ely-keskuksen mukaan päällystettävän tien määrä Keski-Suomessa olisi 200 km. Viime kesänä teitä päällystettiin 65 km – vielä on siis paljon tarvetta. Kuitenkin Keski-Suomen tiemäärärahoja on nyt vähennetty viime vuoteen verrattuna 10 miljoonaa euroa, eikä tämä ole missään tapauksessa oikea suunta. Tiemäärärahoja tulisi päinvastoin lisätä. Uusia tiehankkeita tulisi aloittaa, jotta raskas liikenne pystyisi kulkemaan sujuvasti.

Toisen raiteen rakentaminen välille Tampere–Jyväskylä tulisi aloittaa, koska Keski-Suomen vientiteollisuus tarvitsee lisäraideparin.