Koulujen ongelmiin on puututtava

Peruskoulut ovat aloittaneet kesälomien jälkeen lukuvuotensa ja arki on alkanut koululaisten elämässä. Nyt vihdoin uuden hallituksen myötä tulee jotain rotia kouluihinkin.

Kuten perussuomalaiset ovat useasti nostaneet esiin, suomalainen koulujärjestelmä on kriisissä ja tarvitsee suuren muutoksen. Uusi hallitus tiedostaa, että koulujen ja oppimisen ongelmiin on nyt puututtava.

Työ alkaa käynnistämällä laaja-alainen peruskoulun tulevaisuustyö. Sen avulla kartoitetaan, millä tavoin peruskoulua tulisi kehittää, jotta oppimistulokset saataisiin nousuun ja oppilaiden perustaidot kuntoon. Prosessi tulee olemaan pitkä, mutta se alkaa nyt.

Lapsuudesta alkaa koulutuspolku, ja se on kokonaisuus, jonka tulisi tukea jokaisen yksilön mahdollisuuksia kehittää taitojaan ja löytää itselleen sopiva ala. Siihen eivät riitä pelkkä luokanopettaja sekä luku- ja laskutaito: tarvitaan opinnonohjausta, oppilashuoltoa ja yhä enenevissä määrin erityisopetusta.

On selvää, että inkluusio ei ollut toimiva ratkaisu, vaan nyt kolmiportaisen tuen malli uudistetaan ja myös erityisluokissa annettava opetus mahdollistetaan.

Yhä suurempi osa lapsista oireilee neuropsykiatrisesti, ja sen vuoksi hallitus tulee erikseenkin kiinnittämään erityistä huomiota nepsy-lasten nopeaan diagnosointiin, auttamiseen sekä heidän perheittensä tukemiseen.

Toimivan koulutuspolun lopuksi tulee tarjota koulutuspaikkoja niille aloille ja niillä alueilla, joilla työllistyminen on mahdollista.

Olen myös erittäin iloinen siitä, että hallitus haluaa edistää oppisopimuskoulutuksen käyttöä, joka on monille nuorille se sopivin väylä työelämään. Toivon että Keski-Suomessa jokainen nuori löytäisi nopeasti oman opinpolkunsa ja sitä kautta ajallaan työmarkkinoille sekä yrittäjyyteen.

Kirjoittaja on jyväskyläläinen kansanedustaja (ps.).